نقش مهم آهنگ در یادگیری

دانلود آهنگ جدید

آدم از بدو خلقت برای سازگاری با محیط نیازهای متعددی داشته که هنر یکی از راه‌های سازگاری بشر و در خدمت زیبا طلبی، آرامش و نشاط زندگی اوست و موزیک شکلی از هنر است که احساس عاطفه، نشاط و معرفت آدم را بدون نیاز به زبان منتقل می‌کند. بشر اولیه به یاری حنجره و وسائل آلات ابتدایی از سنگ و چوب، موسیقی اولیه را تولید کرده است. نقاشی روی دیوارها از زمان باستان نشان می‌دهد که موسیقی قبلی ه زیاد داشته با آفرینش بشری همراه بوده است. از این‌رو در بیشتر قبایل ابتدایی مراسم آیین‌های مختلف همراه موزیک به‌عنوان وسیله‌ای جهت ابراز همبستگی جمعی و رفع ترس ‌ها، غم‌ها و ایجاد آرامش شادی در بین افراد قبیله برگزار می‌شده است. موسیقی زبان آرزوها، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم ملتی بر حسب ویژگی‌های عاطفی فرهنگی موسیقی ویِژگزینشه دارد. با درک موسیقی ظهور عواطف زیبا ، همدردی تفاهم بیشتر خواهد شد. موسیقی ، غم، شادی ، ترس ، دلهره و دیگر احوال آدم ی را به گویاترین و قابل درک‌ترین زبان بیان می‌کند.
موزیک مشاهیر
آلبرت انیشتین که به‌عنوان باهوش‌ترین آدم جهان بیان است، در کودکی و زمان مدرسه زیاد تنبل و کم حافظه بوده و یکی از معلم‌های او به مادرش گفته بود که فرزندش را به مدرسه نفرستد و مجوز دهد سرکاری آسان برود؛ اما مادر انیشتین هیچ وقت باور نداشت که پسرش خنگ است. روزی یک مشاور تحصیلی به مادرش پیشنهاد کرد جهت فرزندش ویولون بخرد! انیشتین در نواختن ویولون پیشرفت کرد موزیک سبب شد که او به نابغه‌ترین فرد جهان تبدیل شود. وی چندین بار در محافل گوناگون اعلام کرد که ویولون سبب شکوفایی استعدادش شده است. این دانشمند آلمانی به موتزارت و باخ علاقه ویِژگزینشه داشت. یکی از دوست ها او می‌گوید، وقت ی‌که انیشتین در معادلات چند مجهولی عاجز می‌ماند، به موسیقی گوش می‌کرد یا ویولون می‌نواخت پس تمام موارد پیچیده ریاضی را به راحتی حل می‌کرد. دونالدالدینک هپ، برنده جایزه نوبل پزشکی از نورولوژیست‌هایی است که با نگرش روانشناسی در زمینه نوروفیزیولوژی موزیک پژوهش‌هایی انجام داده است. وی اعتقاد دارد هوش، ادراک و حتی هیجان با تجربه به دست می‌آید و ذاتی نیست. هپ، بنیانگذار فرضیه‌ است که بیان می‌دارد نوزادان با سیـستم شبکه‌ای از نورون‌ها زاده می‌شوند و رابطه درونی، محیطی و تجربه حسی سبب می‌شود این شبکه سازمان‌یافته وسیله تعلت با محیط را فراهم سازد آنها از راه یادگیری یا تحول پالایش یابند. مجتمع سلولی مهم نورولوژی اندیشه یا فکر است و بدین ترتیب اثبات می‌کند چرا حضـور یک شیی یا شنیدن یک موسیقی یا ملودی آشنا احتیاج به فکر کردن ندارد و چطور بوی عطر یا چند نغمه موسیقی قدیمی خاطرات مربوط به یا دونت قدیمی را به یاد ما می‌آورد.
بیشتر شدن شخصیت ی
می‌تواند به‌عنوان آرامبخش در تقویت دقت هوش و رشد و پرورش استعدادهای کودک، حتی ویرایش وضعیت تغذیه، خواب و بیشتر شدن وزن او موثر باشد. ابوعلی سینا و رودکی ارزش خاصی جهت موسیقی قائل بودند. فارابی اعتقاد داشت، موسیقی ایجاد انگیزه نشاط می‌کند و سبب خیال‌پردازی انگیز می‌شود. ارسطو می‌گوید از موسیقی می‌توان در بسياري از شئون زندگی، تربیت، سرگرمی، خوشگذرانی، تعدیل احساس ات و عواطف و اصلاح استفاده کرد. اما معتقد است اوقات فراغت بایستی با نوعی موزیک آرام و تعالی بخش پر شود. افلاطون در مورد تأثیر موسیقی گفته است: «موسیقی برای زندگی بشری ضروری است. شما بیمارترین روح آدم ی را در اختیار من بگذارید، من قادرم با قوت موزیک کسالت او را از درونش خارج کنم و آدم ی هوشمند و سلحشور به شما تحویل دهم». آهنگ تأثیرات شگرفی روی مغز آدم دارد.
آهنگ بازبینی ی
موسیقی ویرایش ی رشته جدید است و به مدت پنجاه سال به‌عنوان یک تخصص حرفه‌ای کلاسیک گسترش پیدا کرده است. در سال ۱۹۵۰، انجمن موسیقی بازبینی ی تأسیس شد. موسیقی ویرایش ی برای افرادی که موارد گوناگون می باشند ، مانند عقب افتادگی ذهنی، رشدی، معلولیت جسمی روانی به منظور دستیابی به بهداشت روحی و جسمی فرد د دارد. اما موسیقی تنها جهت افرادی که مشکلات عقب افتادگی جسمی روحی دارند مفید نیست، بلکه در شرایط مختلف پزشکی مفید است؛ از عبارت فشار روانی ، درد زایمان ترشح اندروفین در وقت زایمان، بیهوشی در عمل‌های جراحی آلزایمر. برای مثال، در بیماران مبتلا به آلزایمر، آواز خواندن نواختن موسیقی انفرادی و گروهی با همسالان، مهارت‌های فردی را افزایش می‌دهد رابطه اجتماعی را باروش مطمئن و لذت‌بخش (با نواختن شنیدن موسیقی و رقصیدن) برقرار می‌کند. امروزه همچنین به اثبات رسیده موسیقی آرامبخش موتزارت روی افزایش نورون مغزی اثر می‌گذارد که به پدیده تاثیر موتزارت مشهور است. پژوهش‌ها نشان داده است که موسیقی با مناطقی از مغز ارتباط و تاثیر تقویتی دارد. موزیک شاد و آرامبخش، کار تمپورال مغزی نیمکره چپ و آهنگ غمگین نیمکره راست مغز را تحریک می‌کند. آهنگ شاد آرامبخش با ایجاد روحیه آرام باعث جذب سلولی تغذیه بهتر و افزایش کیفیت رشد، به‌خصوص در کودکان می‌شود. موسیقی آرام موتزارت وابستگی عاطفی مادر کودک را حین شیردهی افزایش داده و باعث شکوفایی عشق و مهربانی بین مادر و شیرخوار می‌گردد. موزیک در مراحل مختلف زندگی کودک به نوعی در شکل‌دهی فرد او تاثیر گذار است. در سن ۲ سالگی، ی‌که بچه نظم را می‌فهمد، می‌آموزد چگونه آوازی را تقلید نماید چنانچه شعری جهت ش بخوانید یا موسیقی را بشنود، آن را تقلید می‌کند. از آنجا که موسیقی به‌عنوان پدیده اجتماعی تربیتی در عصر حاضر شناخته شده است، آشنایی و روش صحیح آن می‌تواند نقش تاثیر گذار ی در روحیه و شخصیت بچه داشته باشد. او می‌تواند همراه با کار ‌هایی همچون نقاشی، زبان و ورزش به یادگیری موسیقی هم بپردازد.
تأثیر موسیقی بر افزایش مغزی
امروزه تأثیر موسیقی بر بیشتر شدن مغزی و فوائد موسیقی در مراحل مختلف زندگی
(از زمان جنینی تا سالمندی) ثابت شده است تاثیر آن روی سیـستم ‌های حسی، حرکتی، هیجان، هوشیاری، عاطفی ترشح غده ها بحث می‌شود.
بیشتر شدن قدرت تخیل و تمرکز
موسیقی قدرت تخیل و تمرکز بچه را پرورش و به او نظم و ترتیب و لذت اجرا شنیدن یک موسیقی بهتر را جايزه می‌دهد.
بهترین وقت آموزش آهنگ
بهترین سال‌های روش موزیک برای کودکان پنج سالگی است و نکته مهم اینکه در هر سنی بایستی روش مناسب آن سن اتخاذ شود. موسیقی دسته جمعی انگیزه شوق یادگیری را در کودکان تقویت می‌کند؛ جهت چه که حاصل شادی دسته جمعی است باعث شکوفایی استعدادهای مخفی در آنها می‌شود. دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می بایست با جدیت و پروگرام ‌ریزی موزیک را در کنار دروس دیگر قرار دهند تا زیاد ی از مشکلات جسمی و روانی کودکان ویرایش یابد.
دکتر اکبر کوشانفر کارشناس کودکان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقش مهم آهنگ در یادگیری”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *