نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

دانلود فیلم ایرانی

ابد یک روز

کارگردان : سعید روستایی

نویسنده : سعید روستایی

بازیگـران : پیمان معادی, نوید محمدزاده, پریناز ایزدیار

خلاصه جریان : خانواده در تدارك مراسم عروسى سميه هستند ،اما اتفاقاتي ارتباطات خواهران برادران را سرد مي كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي شود.

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۸.۸ از ۱۰ (۳.۵ از ۴)

ابد یک روز یک موقعیت خط مرکزی است. حول این محور، داستانک هایی وجود دارند که با شاخ برگشان قرار است سبب تکمیل موقعیت مرکزی، تعیین اهمیت کاراکترها بشوند موقعیت آن ها را به ما نشان داده یا برخي از آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهند. ولی این خط مرکزی به شکل محسوسی در مسیر درام دیده نمی شود. خانواده ای در شرایط بحرانی هستند . و حال با معلت ه ای که برادر بزرگتر بر سر همسرداری خواهرش می نماید ، قرار است وضعشان خوب شود. چالش درام تصمیم خواهر جهت تن دادن به آن همسرداری است. آیا جهت خوب شدن وضع اعضای خانواده اش تن به این کار می دهد و یا نمی دهد؟ اصلا ذات این تصمیم جهت او امری چالش زا است یا نه؟ این امر قرار است مسیر کلی درام را به پیش ببرد. اما حداقل تا یک سوم پایانی، آن چیزی که در مرکزیت روایت فیلم زیبا وجود دارد، انبوه خرده داستان هایی است که گاه بود و یا نبودشان فرقی ندارد. بحث دخمل تصمیمش، در انتهای فیلم جذاب پررنگ می شود. آن چیزی که در دو سوم ابتدایی فیلم دیدنی به شدت مشهود است، انبوه دعواها خرده ماجراهاست. احتمال دارد این امر را بتوان یکی از ضعف های ابد یک روز دانست. اما نقطه قوتی که باعث می شود این ضعف زیاد را نمایان نسازد، معرفت فیلـم ساز از کاراکترهای فیلـم ش است. کاراکتر ها به معرفی می شوند و فردیتی برای هستند . از مادری که به شکل ملموسی متعلق به آن خانه آن جنس فرزندان است. با نبعضی که آن تقدس ذاتی را از مادر گرفته و حتی او را شریک در خلافکاری های پسرش نشان می دهد. مادری که مرده و فقط جسمش نفس می کشد. مادری که در انتظار مرگ است در دیالوگ تکان دهنده از بچه اش می پرسد: پس چرا من نمی میرم؟ از آن طرف برادر بزرگتر، آن رابطه کوچک رفیق داشتنی اش با آن زن دوستانه هایشان، تلاش ش برای برپایی فلافلی رابطه اش با خواهرش ملموس است باورپذیر. او خسته شده از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می دهند. می خواهد زندگی بهتر ی را شروع کند و در این راه کاری که با خواهرش می نماید از نظر خودش امری “غیراخلاقی” نیست. بلکه به شدت آن را کاری درست و اخلاقی دانسته و گمان می نماید که با این کار نیز خدمت بزرگی به خواهرش کرده ، و هم جهت اصلاح وضعیت خانواده اش قدمی را برداشته. در واقع او قطب بد نیست. بلکه کاراکتری است خاکستری که فقط می خواهد رها شود. باری که بر دوشش گذاشته اند را بردارد. منشا تصمیم این کاراکتر برای ما باورپذیر است. ولی در عین حال نمی توانیم آن را بپذیریم و قبول کنیم. این موقعیت متناقض در درون ما با حضـور برادر کوچکتر تبدیل به موقعیتی عادی می شود.

. که کاراکتری است به شدت متناقض. درگیر وضعیت بسیار زیاد بد اعتیاد است ولی در عین حال غیرت زیادی بر روی خانواده اش دارد دلش برای خواهرش می سوزد. گیم بهتر نوید محمدزاده در شکل گیری این کاراکتر به شدت تاثیرگذار است. نگاه بکنید که او در آن چند حس مفرق با یکدیگر را در ادغام کرده و به شکلی باورپذیر نمایش می دهد. سکانسی که با برادرش در خانه دعوا می نماید و از او سند می خواهد را به یاد بیاورید. از طرف جنس دعوا با برادر، از طرف دیگر الارتباط ش از خواهرش برای آنکه نرود. یا آنجا که ماموران به دنبال پسر کوچکتر راه افتاده اند و او التماش می نماید که مسیر خانه را به ماموران نشان ندهد. در مجموع کاراکتری است به شدت باورپذیر در عین همه تناقض هایش. جایی که افراد مرکز بازپروری او را به زور می خواهد ببرند او از نرده پله ها چسبیده و یک در بین نام خواهر برادرش را صدا می زند، به شدت تاثیرگذار است . تقابل این افراد دو سوم ابتدایی فیلم دیدنی را می سازد. نکته قوت فیلم جالب ساز در بعد اجرایی ماجراست. اینکه توانسته این اندازه دعوا درگیری را جان دار اجرا نماید . به طوری که مخاطب درگیر موقعیت شده و فراموش نماید که این اندازه دعواهایی که از نیمه چیز ی را به فرد ها موقعیتشان اضافه نکرده و صرفا تکرار مکررات است را برای چه تماشا می نماید ؟ دیالوگ نویسی های خیلی بهتر فیلم زیبا ساز نیز در شکل گیری کیفیت این دعواها تاثیر گذار است. دعواهایی که می توان تعداد بسياري از آن ها را حذف کرد آسیبی به فیلم دیدنی نرسد. ولی در عین حال نگاه فیلم جالب به زندگی این کاراکترها، نگاهي است تمام جانبه زیبا . در دل همه این لحظات سیاه، ما سکانس جشن گرفتن برای کارنامـه پسر را داریم که سرشار از زندگی است. یا سکانسی که با هم عکـس یادگاری می گیرند .. . فیلم زیبا سرشار از جزئیاتی است که فیلم زیبا ساز توانسته این جزئیات را درکنار یکدیگر قرار داده کلیت قابل قبولی را علارناراحتی برخي مشکلات نواقص به مخاطب ارائه بدهد.

. پسربچه کوچک فیلم دیدنی در کنار خواهر، قرار است خط مهم درام را به پیش ببرند. پسر باهوش است و در کنار برادر معتادش، تنها فردی است که ضرورت حضـور خواهر را در آن خانه درک می نماید . رابطه پسر کوچک با خواهرش در معدود موارد ی بهتر است. ولی باز عمق ضروری را ندارد. فقط می بینیم که او پسر را تشویق کرده برای درس خواندنش به او می گوید کمتر فوتبال گیم کند و برود دنبال درسش. اما حس پسر نسبت به خواهرش به شکل ملموسی درآمده. در نتیجه وقت ی که در انتها خواهر سوار بر اتومبیل ، لحظه ای برادر کوچکش را در پیاده رو می بیند، حس خواهر را می توانیم درک کنیم. در نهایت بازگشتی که در انتها رخ می دهد. و چه از نظر موقعیت دراماتیک و چه از نظر موقعیت اجرایی به شدت درست درجه است. پسر وارد خانه می شود. دوربین از پشت او را تعقیب می نماید . خانه سوت و کور است. چراغ ها خاموش آدم ها ساکت. نبود خواهر برای پسر سوال برانگیز می شود. نبرخي به اطرافش می نماید . نشانی از خواهر نیست. نگاهش به کاسه آب قرآن بر روی بالکن می افتد. متوجه می شود که خواهر رفته است. نما اورشولدر پسر است که ناگهان دست خواهر از پشت روی شانه اش قرار می گیرد. کات به نمای مقابل که خواهر برگشته است چمدانش را به داخـل خانه می آورد. خواهر به داخـل خانه می رود. و در حالی که پیمان معادی آماده دعوا با خانواده افعانی است، چراغی را روشن می نماید . و فیلم زیبا با این روشنایی به انتها می رسد. چه پایانی بهتر و دقیق تر از این می توان جهت چنین درامی متصور شد؟ آیا این انتها امیدبخش نیست؟ این نور و روشنایی نوید آینده بهتر را نمی دهد؟ فیلم زیبا آرمان گرایانه به جهان یش نگاه نمی نماید . انتظار اتفاق عجیب غریبی را نیز در آینده نشانمان نمی دهد. ما می توانیم در ذهن خود تصور کنیم که بعد از بازگشت یک دختر چه اتفاقاتی ممکن است جهت این خانواده بیفتد. قرار نیست تغییر خاصی در وضعیت آن ها رخ بدهد. ولی تصمیم دخمل برای بازگشت روشن نگه داشتن همان چراغ، با اهمیت است امیدبخش. اما باز باید اصرار کرد که این موقعیت پایانی تاثیرگذار تر از آب در می آمد، چنانچه در طول فیلم دیدنی چالش دخمل جهت این تصمیم را به شکلی بهتر عمیق تر مشاهده می کردیم. ابد یک روز فیلم جالب خوب ی است که می تواند جهان یش را دلهره و ترس یم کرده آدم هایش را نشانمان دهد. فیلم جذاب ی است رفیق داشتنی که به مدد گیم های بسیار زیاد خوب ، کارگردانی درجه یک با جزئیات، تاثیر خود را بر ناخودآگاه تماشاگر گذاشته او را با خود همراه می نماید . روستایی در کارگردانی سعی دارد که دوربینش را در اهمیت قضاوت قرار ندهد. از این جهت اکثرا در مدیوم شات می ایستد و یک موقعیت ثابت را از زوایای گوناگون می گیرد این زوایا را سریع به همدیگر کات می نماید تا به اضافه ایجاد ریتم، به ما بگوید که دید تمام جانبه ای را از موقعیت می خواهد به ما بدهد. مانند همان نحوه اجرایی که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین در دستور کار قرار داده بود. اما روستایی صرفا تقلیدکار نیست. صرفا دنباله روی معمولی اصغر فرهادی نیست. بلکه توانسته به قوت جهان ی خودش را ترس و نگرانی یم نماید . این مهمترین نکته مثبت کارش است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *