۷ درس مهم که بایستی و حتما از استیو جابز، بنیانگذار اپل بگیریم

۷ درس مهم که بایستی و حتما از استیو جابز، بنیانگذار اپل بگیریم

|۷ درس مهم که بایستی و حتما از استیو جابز، بنیانگذار اپل بگیریم از ام سی الکترونیک|

۳fba0afb-33a4-4a78-afdd-728e64eae700

استیو جابز، یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در حوزه‌ی فناوری بود. او آن هم کسی می باشد که مک، آیفون، آیپاد و همچنین آیپد را به جهانیان معرفی کرد. شرکت اپل هنگام بازگشت جابز در شرف ورشکستگی بود، ولی باید توجه داشت به لطف تدابیر هوشمندانه‌ی او، آن کمپانی حالا باارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت جهان می باشد. با ما همراه باشید تا به ۷ درس خیلی زیاد مهمی که می‌قدرت از استیو جابز گرفت بپردازیم.

زندگی همه‌ی ما غرق در رسانه، فناوری و همچنین تبلیغات می باشد. ولی باید توجه داشت استیوجابز آن گونه نبود. سراسر زندگی او همچنین مملو از خلاقیت، ابتکار و همچنین وسواسی عجیب جهت رسیدن به کمال بود. جهت عاشقان طراحی و همچنین مهندسی، حوزه‌ای وجود ندارد که به آن هم علاقه داشته باشند و همچنین اپل به آن هم وارد نشده یا حداقل بر آن هم تاثیری نگذاشته نباشد.

استیو جابز

هنگام و زمانی که که یک وسیله‌ی گران نرخ مثلا یک ریموت جدید جهت خودروی جدیدم می‌خرم، به آن فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کنم که واقعا چرا هیچ چیپ پردازشی و همچنین قابل برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی در آن هم وجود ندارد و همچنین نرم افزار آن هم بایستی و حتما تا ابد روی ورژن و نسخه‌ی ۱.۰ باقی بماند؟ با مرور آن انظار و افکار عصبانی می‌شوم و همچنین به آن فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کنم که چگونه و چطوری اپل از پس کارهای جذاب و جالب چند سال شمسی اخیر خود برآمده می باشد؟ هنگام و زمانی که به اپلیکیشن‌های بعضی روزنامه‌ها و همچنین نشریات نگاه می‌کنم هم همین حس عصبانیت را دارم. گویی تمام آن هم‌ها فاقد تفکری نظام‌مند به خصوص در قسمت و بخش طراحی خود خواهند بود.

سال شمسی‌ها می باشد که هر چیزی را در مورد اپل مطالعه می‌کنم. البته به عنوان یک نویسنده‌ی فناوری، اپل را خسته‌کننده‌ترین کمپانی جهت دنبال کردن می‌دانم. دائما جزییات فوق‌العاده کمی از محصولات آن شرکت به بیرون درز پیدا می‌کند. همه چیز در اپل پشت درهای بسته اتفاق می‌افتد و همچنین رازداری با تار و همچنین پود آن شرکت آمیخته می باشد. در اپل حتی به مدارک دانشگاهی سطح بالا نیز توجه چندانی نمی‌می شود.

چرخش بی‌سابقه‌ی آن کمپانی و همچنین تغییر پیدا کردن شدن آن هم به باارزش‌ترین کمپانی جهان چیزی نیست که تصادفی اتفاق افتاده باشد. ریشه‌های آن موفقیت را بایستی و حتما در استیو جابز و همچنین ایده‌هایش جستجو کرد. شگفتی‌هایی که در اپل وجود دارند بسیارند. از بهره بری و استفاده از شیشه به جای پلاستیک ارزان نرخ در مک بوک گرفته تا صندوقی رویایی حاوی ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد جهت روزهای سخت بعد از جابز. ۷ درسی که از استیو جابز می‌قدرت گرفت از آن قرار می باشد:

تمرکز

اپل شرکتی ۶۰۰ میلیارد دلاری با شمار کمی محصول می باشد. پنج دسته‌ی اصلی محصول در آن کمپانی وجود دارد که عبارتند از کامپیوترها، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند، پخش کننده‌های موسیقی و همچنین ساعت هوشمند. تمامی آن محصولات در کمتر از ۳۰ خط تولید متنوع و گوناگون و مختلف ساخته می‌شوند. جابز معتقد بود که تمرکز به معنای نه گفتن می باشد. اپل دائما آن توانایی را داشته می باشد تا به بازارهای جدید وارد می شود، ولی باید توجه داشت به جای آن کار، مدیران اپل اراده و تصمیم راسخ گرفته‌اند که  روی حوزه‌های کاری کنونی خود تمرکز کرده و همچنین بهترین باشند. جهت مثال هم اکنون آیفون‌ها تنها در دو سایز و همچنین با بهره‌گیری از پردازنده، حافظه‌ی رم، کیفیت بدنه و همچنین حافظه‌ی داخلی یکسانی روانه‌ی بازار می‌شوند، در حالی که کمپانی‌های رقیب اپل، همه ساله ده‌ها مدل گوشی را در مقدار و اندازه‌های متنوع و گوناگون و مختلف به بازار می‌فرستند. اپل تنها بر اساس دستورالعمل‌های کیفیت محور خود جلو می‌رود و همچنین به حرف هیچ منتقد یا حتی کاربری توجه چندانی نمی‌کند.

خلاقیت طراحی

در واقعیت و حقیقت، مهندس بودن به استیو جابز کمک چندانی در طراحی نکرد. چرا که بر خلاف یک مهندس که دقیق می باشد و همچنین با مقدار و اندازه‌ها سر و همچنین کار دارد، جابز اکثرا و بیشتر تمرکزش روی زیبایی شناسی بود. او در آن مورد می‌گوید:

بعضی اشخاص تصور می‌کنند که طراحی تنها در آن خلاصه می‌می شود که یک محصول چگونه به نظر می‌‌رسد، ولی باید توجه داشت در صورتی که کمی عمیق‌تر فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید متوجه می‌شوید که طراحی به معنای آن می باشد که دستگاه مورد نظر چگونه کار می‌کند. خلاقیت تنها متصل کردن چیزها به یکدیگر می باشد. هنگام و زمانی که از اشخاص خلاق بپرسید که چگونه چیزی را ساختند، کمی دست‌پاچه می‌شوند، زیرا و به درستی که در واقعیت و حقیقت آن هم‌ها آن هم را نساختند، بلکه تنها با دید دقیقشان چیزی را دیدن کردند که دیگران نمی‌توانند. بعد از مدتی آن هم چیز جدید برایشان کاملا واضح و همچنین بدیهی به نظر می‌رسد، زیرا و به درستی که آن هم‌ها توانایی ساخته یا ایجاد ارتباط بین تجارب متنوع و گوناگون و مختلف خود را دارند و همچنین می‌توانند با آن کار، چیزهای جدید خلق کنند.

توجه وسواس‌ گونه به جزییات

ویا گاندورتا، یکی از مدیران گوگل می‌گوید:

یک روز صبح تماسی از استیو جابز گرفتن کردم. جابز به من گفت که مدتی یک نقص خیلی زیاد کوچک در رندر شدن تصویر لوگوی گوگل در آیفون وجود داشته می باشد و همچنین بابت آن هم از من عذرخواهی کرد.

استیو جابز به شکل خیلی زیاد وسواسی به جزییات اهمیت می‌داد و همچنین می‌خواست دستگاه مورد نظر، تا جای ممکن بی‌نقص باشد. او می‌گفت:

سعی کنید دائما معیار کیفیت باشید. بسیاری از شهروندان و مردم شهر در محیطی که از آن هم انتظار کمال می‌رود قابل بهره بری و استفاده نیستند.

هنگام و زمانی که که به اکوسیستم اپل نگاه می‌کنید، هیچ نقطه‌ی اشتباهی که جدا از کل محیط باشد به چشمتان نخواهد خورد. نگاهی که در رده‌های بالای آن کمپانی جریان دارد، بدون کاهش دقت و همچنین شدت تا پایین‌ترین جزء آن شرکت نیز ادامه دارد. آدام لشینکسی در توضیح آن که «اپل چگونه کار می‌کند» می‌گوید:

استیو جابز

جابز به تنهایی آن هم چسبی می باشد که آن رویکرد را سر هم می‌کند. روش‌های او، سازمانی را پدید آورده‌اند که انظار و افکار او را به بارزترین شکل ممکن بروز می‌دهد. خیلی مهم می باشد. جابز سال شمسی‌ها می باشد که دیگر خودش درگیر اپل نیست.

یک کارمند محلی اپل در آن مورد می‌گوید:

تو می‌توانید از تمام اشخاص شاغل در اپل بپرسید جابز چه می‌خواهد. بدون شک بیش از ۹۰ قسمت و بخش آن هم‌ها پاسخ درست را به تو خواهند داد، حتی در صورتی که در عمرشان هرگز استیو جابز را از نزدیک ملاقات نکرده باشند.

مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های موجود در رده‌های بالای مدیریتی کمپانی اپل و همچنین سنگ بنای مدیریت آن شرکت می باشد. در رده‌های فردی نیز مسئولیت پذیری هم در قبال موفقیت و همچنین هم در قبال شکست، در تمامی کارکنان اپل وجود دارد، چرا که در صورتی که آن گونه نبود، در آن کمپانی دوام نمی‌آوردند. جابز در آن مورد می‌گوید:

آیا می‌دانید ما در اپل چند کمیته داریم؟ صفر! ما در اپل هیچ کمیته‌ای نداریم. کمپانی ما دقیقا مثل یک استارتاپ می باشد. در واقعیت و حقیقت ما بزرگترین استارتاپ روی سیاره زمین هستیم که هر هفته یک بار و همچنین به مدت ۳ ساعت یکدیگر را ملاقات کرده و همچنین در مورد آنچه که مشغول انجامش هستیم صحبت می‌کنیم. یک تیم عظیم کاری نیز در راس کمپانی قرار دارد که کار تیمی را فیلتر کرده و همچنین به خارج از شرکت هدایت می‌کند.

جابز دائما می‌گفت تو بایستی و حتما به وسیله‌ی ایده‌هایت به جلو رانده شوی، نه به وسیله‌ی مدیران بالادست و همچنین سلسله مراتب.

بازاریابی

هنگامی که یک مجله‌‌ی معروف در سال شمسی ۱۹۸۵ با استیوجابز مصاحبه کرد، سخن جالبی از او در مورد مکینتاش ضبط شد. جابز گفت:

ما مک را جهت خودمان ساختیم. ما افرادی هستیم که بایستی و حتما آن پروژه را در صورت شکست یا موفقیت آن هم قضاوت می‌کردیم. ما نمی‌خواستیم بیرون از شرکت رفته و همچنین به بازاریابی بپردازیم. تنها و فقط می‌خواستیم بهترین چیزی را که می‌توانیم، بسازیم.

۱۲ سال شمسی بعد و همچنین در سال شمسی ۱۹۹۷، او یکی از معروف‌ترین سخنانش را گفت:

بسیاری از اوقات، شهروندان و مردم شهر نمی‌دانند که چه می‌خواهند و همچنین آن تو هستید که بایستی و حتما آنچه را که مورد بهره بری و استفاده و نیاز ضروری دارند به آن هم‌ها بدهید.

بعد از آن جهت هر محصولی که در اپل تولید شده، بازاریابی خیلی زیاد گسترده و همچنین تحقیقاتی عظیم در مورد انتخاب مشتریان گرفته شده می باشد. در واقع بسیاری از سازندگان، پیش از ارائه‌ی یک محصول، تحقیقاتی را در راستای بازاریابی انجام داده و همچنین با آنالیز داده‌های به دست آمده، روی تیم‌های ویژه ای تمرکز می‌کنند.

پول

اپل باارزش‌ترین برند جهان، بزرگترین کمپانی تاریخ تجارت بشر و همچنین ثروتمندترین کمپانی حال حاضر جهان می باشد. آن شرکت عظیم ۶۰۰ میلیارد دلاری، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در حساب‌های خود دارد. هر بار که تصمیمی در آن شرکت پهناور و بزرگ گرفته می‌می شود، تمام تمرکز اشخاص بر آن می باشد که چگونه عمل کنند تا بیشترین سود ممکن عاید شرکت می شود.  مدیریت اپل در صورتی که دستگاهی را حتی اندکی ناکارآمد یا ناقص تشخیص دهد، کوچک‌ترین ترسی از رد کردن و همچنین باز فرستادن آن هم به مرحله‌ی طراحی روی کاغذ ندارد، چرا که مهم‌ترین هدف در آن شرکت (و همچنین البته سایر کمپانی‌های پهناور و بزرگ دنیا) کسب سود اکثرا و بیشتر می باشد و همچنین هیچ چیز نباید موجب می شود که آن شرکت حتی ذره‌ای در رسیدن به اهدافش باز بماند. در کمپانی اپل، پول به عنوان سلاحی استراتژیک بهره بری و استفاده می‌می شود. آن کمپانی میلیاردها دلار را صرف افزایش ظرفیت تولید و همچنین تامین قطعات می‌کند تا فشار بیشتری را بر رقبای خود وارد کند.

استیو جابز می‌گفت:

سوابق ما نشان می‌دهد که با بهره بری و استفاده از پول نقدمان می‌توانیم خیلی زیاد قدرتمند ظاهر شویم. ما اجازه نمی‌دهیم آن مقدار و اندازه و میزان پول، ما را به کارهای ابلهانه وادار کند. ما پولمان را نگه می‌داریم، زیرا و به درستی که بدون شک، در بعدی، یک یا چند فرصت استراتژیک جهت ما وجود خواهد داشت (و همچنین آن هم موقع می باشد که ما به ذخایر پولمان مستلزم و نیاز داریم.)

میراث

تعداد خیلی زیاد کمی کمپانی در جهان وجود دارند که چنین پروسه‌ی نظام‌مندی را جهت انتقال هسته‌ی اصلی تفکرات و همچنین DNA خود در پیش گرفته‌اند تا ازفراموش شدن یا حتی ساخته یا ایجاد کوچکترین دگرگونی و تغییری در آن هم جلوگیری کنند. جهت انجام آن کار، جابز به سراغ بااستعدادترین فرد رفت. Joel Podolny که در آن هم زمان، رییس دانشکده‌ی مدیریت دانشگاه ییل بود. او کارو بار یا کسب و کار یا همان شغل خود را رها کرد تا در اپل و همچنین در برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای کاملا مخفیانه موسوم به دانشگاه اپل مشغول به کار می شود. هدف یک چیز بود: کاشتن تفکرات خاص در اپل تا ابد!

استیو جابز

یک نویسنده‌ی آمریکایی حوزه‌ی فناوری می‌گوید:

درس‌های کمپانی اپل جهت من خیلی زیاد حساس و همچنین مهم بوده‌اند و همچنین کاربرد آن هم‌ها را در جاهای بسیاری دیده‌ام. مثلا به یاد دارم که مدتی مشغول کار جهت یک شرکت نروژی بودم که سرمایه‌گذاری خیلی زیاد کلانی روی بهره بری و استفاده از تجارب دیگران می‌کرد. همین تمایل مدیریت شرکت به درک موفقیت‌ها و همچنین شکست‌های سایر کمپانی‌ها و همچنین علل وقوع آن هم، نقش مهمی در پیشرفت آن هم ایفا کرد. از طرفی به عنوان فردی که نویسندگی و همچنین تجارت رسانه را دوست دارد، دائما به فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن موج بی‌سابقه‌ی تجارت خبرهای جدید هستم که از شیوه‌‌های وخیم و همچنین سوال برانگیز مدیریت رنج می‌برد. من معتقدم که در چنین شرایطی، کمپانی‌های خبری می‌توانند با مشخص کردن و همچنین شناخت DNA اصلی خود، مواردی را که موجب تقویت آن هم می‌می شود پیدا کرده، ساختارهای بعدی را روی آن هم تشکیل داده و همچنین به آن معظلات و مسائل و مشکلات پایان دهند. در چنین مواردی اپل بهترین الگو می باشد.

۷ درس مهم که بایستی و حتما از استیو جابز، بنیانگذار اپل بگیریم در تاریخ ۱۶ May 2016 | 8:46 am نشر یافته شده شده می باشد

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “۷ درس مهم که بایستی و حتما از استیو جابز، بنیانگذار اپل بگیریم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *